Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica?

Prasóweczki

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica? Żelazo jest czynnikiem, który w organizmie płaci za procesy krwiotwórcze i transport czerwonych krwinek, wspiera i układ nerwowy. Pytamy o jego oferta w zbilansowanej diecie, nie dziwimy się jednak nad rodzajem żelaza, które jemy. Ujawnia się, że żelazo hemowe i niehemowe, czyli metody tego składnika, różnią się między sobą, i brak równowagi pomiędzy nimi potrafi spowodować do niedoborów. Jak je poznać a ewentualnie któryś z tych rzędów jest „istotniejszy”?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica?

Przekonanie o tym, że aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten składnik, należy jeść produkty zawierające niezliczoną suma żelaza, jest błędne. Jego wchłanialność jest bowiem zróżnicowana i chce od rodzaju żelaza, z jakim odczuwamy do robienia. Aby zadbać o prawidłowy poziom tej substancji we krwi, należy nie tylko właściwie komponować posiłki, ale i uwzględniać w nich produkty zwiększające przyswajalność żelaza. Należą do nich czerwona papryka, natka pietruszki oraz kiszonki, czyli bogate źródła witaminy C, jaką można także leczyć w budowie odpowiednich suplementów diety.

Poznaj różnicę pomiędzy żelazem hemowym a niehemowym i zobacz, w jaki rób uniknąć niedoborów, jakie w konsekwencji zmierzają do trudnej dla zdrowia niedokrwistości.

Żelazo hemowe

Jak najprościej odróżnić produkty drogie w żelazo hemowe od centrów żelaza niehemowego? Rozwiązanie gości w słowie „hema”, czyli „krew”. Żelazo hemowe możemy zajść w mięsie także pozostałych pokarmach pochodzenia zwierzęcego, w współczesnym w morzom mięsie czy owocach morza. Warto zawsze mieć, że mięso wołowe może liczyć blisko 45% żelaza hemowego, przecież jego osiągana ilość różni się blisko o połowę. Organizm wykorzystuje efektywnie ok. 20-25% żelaza z tego źródła.

Żelazo hemowe jest wchłaniane daleko niż niehemowe, a jeśli nie spożywasz produktów odzwierzęcych, sięgnij po suplementy diety z żelazem, daleko w gronie witaminy C i kwasu foliowego.

Żelazo niehemowe

Niehemowe, czyli „bez krwi”, to żelazo wychodzące ze centrów roślinnych. Produkty zawierające dużo żelaza niehemowego to m.in. każdego rodzaju strączki, takie jak fasola czy soczewica, a jeszcze buraki, szpinak czy orzechy i ziarna: migdały, orzechy laskowe, quinoa, amarantus. Źródłem żelaza tego rodzaju są także zioła, w obecnym bazylia, tymianek, oregano, anyż czy kurkuma.

Należy brać na wycieczce, że przyswajalność żelaza z owoców roślinnych jest niewielka (1-5%). Aby zwiększyć okazję na właściwsze wchłanianie, warto ograniczyć spożycie kawy i herbaty, a jeszcze sięgać po produkty o niskim pH (fermentowane i kiszone).

zobacz również Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o