Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Prasóweczki

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica? Żelazo jest składnikiem, który w systemie płaci za procesy krwiotwórcze i transport czerwonych krwinek, wspiera także układ nerwowy. Myślimy o jego ofertę w zbilansowanej diecie, nie dziwimy się jednak nad rodzajem żelaza, które spożywamy. Objawia się, że żelazo hemowe i niehemowe, czyli jakości tego składnika, różnią się między sobą, i brak równowagi między nimi umie wywołać do niedoborów. Jak je dojrzeć oraz czy któryś z obecnych rzędów jest „istotniejszy”?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Przekonanie o tym, że aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten element, należy jeść produkty mające znaczną zawartość żelaza, jest błędne. Jego wchłanialność jest bowiem zróżnicowana i chce od rodzaju żelaza, z którym mamy do podejmowania. Aby zadbać o odpowiedni poziom tej treści we natury, należy nie tylko właściwie przygotowywać posiłki, ale same patrzeć w nich wyniki zwiększające przyswajalność żelaza. Chodzą do nich czerwona papryka, natka pietruszki oraz kiszonki, czyli bogate źródła witaminy C, którą można i używać w strukturze odpowiednich suplementów diety.

Poznaj różnicę między żelazem hemowym a niehemowym i zobacz, w jaki środek uniknąć niedoborów, które w konsekwencji doprowadzają do niekorzystnej dla zdrowia niedokrwistości.

Żelazo hemowe

Jak szybko odróżnić produkty bogate w żelazo hemowe od źródeł żelaza niehemowego? Rozwiązanie stoi w słowie „hema”, czyli „krew”. Żelazo hemowe możemy zajść w mięsie oraz wyjątkowych pokarmach pochodzenia zwierzęcego, w obecnym w morzu mięsie czy produktach morza. Warto jednakże pamiętać, że mięso wołowe może liczyć blisko 45% żelaza hemowego, ale jego osiągana ilość różni się blisko o połowę. Organizm wykorzystuje efektywnie ok. 20-25% żelaza z tego źródła.

Żelazo hemowe jest wchłaniane daleko niż niehemowe, a gdy nie spożywasz produktów odzwierzęcych, sięgnij po suplementy diety z żelazem, tak w środowisku witaminy C i kwasu foliowego.

Żelazo niehemowe

Niehemowe, czyli „bez krwi”, to żelazo czerpiące ze źródeł roślinnych. Produkty mające dużo żelaza niehemowego to m.in. każdego typie strączki, takie jak fasola czy soczewica, a jeszcze buraki, szpinak czy orzechy i ziarna: migdały, orzechy laskowe, quinoa, amarantus. Źródłem żelaza tego rodzaju są także zioła, w ostatnim bazylia, tymianek, oregano, anyż czy kurkuma.

Należy brać na wycieczce, że przyswajalność żelaza z owoców roślinnych jest znikoma (1-5%). Aby zwiększyć nadzieję na pozytywniejsze wchłanianie, warto ograniczyć spożycie kawy oraz herbaty, a jeszcze sięgać po produkty o niskim pH (fermentowane i kiszone).

zobacz również Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o